Pomník zřícení bojového vrtulníku Mi-24

Název

Pomník zřícení bojového vrtulníku Mi-24

Popis

18.11.1992 ve 12:42 došlo ke zřícení bojového vrtulníku Mi-24, kdy zahynula celá posádka, kapitán vrtulníku: kpt. Ing. Pecha Eduard, pilot operátor: por. Ing. Chmelan Vladimír a palubní technik: ppor. Pobořil Zdeněk. Skutečné místo dopadu je o 90 m dále v lese.
Celá smutná událost při které zahynuli tito tři mladí příslušníci československého letectva se odehrála během cvičných střeleb ve VVP Jince. Startovali ve 12:25 z letiště Líně s úkolem letět po trati Líně - Mýto - Komárov - Hrachoviště a kurzem 210 k cíli. Po odpalu měli provést odval doleva na opakování zteče nebo odval doprava a zpět na základnu do Líní. Průběh střeleb však od začátku stěžovalo proměnlivé podzimní počasí kdy vrcholky brdských kopců byly v oblacích a střelby bylo rozhodnuto provést až po záletu počasí velitelem pluku. Co se odehrálo během letu a co posádky prožívala? Na to nejlépe poslouží přepis radi korespondence a popis převzatý ze stránek vrtulnik.cz:
V 11:46 startuje velitel pluku pplk. Jogl na opakovaný zálet počasí a vysazení řídícího střeleb na střelnici. Řídícímu létání pplk. Čajkovi oznámil, že může osádky poslat do vrtulníků. Vrcholky kopců byly ještě v oblacích. Celková pokrytost 6-8/8. Při příletu k letišti navázal spojení s kpt. Pechou a dal mu pokyn: "V případě, že by tam ještě byly ty kopce v oblacích, tak po vyhodnocení dáš řídícímu a 15 minut byste maximálně vyčkávali ve vyčkávacím, pak by to mělo vyhovovat." Pecha startuje ve 12:25. Ve 12:36 je před vyčkávacím. Ohlásil spodní základnu po trati 500-600 m a dohlednost 10-l5 km.
Po přechodu na kanál řídícího střeleb (TAXATOR) dostal pokyn od řídícího střeleb: "pokračujte ke mně, zvýšenou pozornost, tady v prostoru Hejláku vidím, že jsou nízké mraky, prolétněte mi to a pokud by to šlo, půjde další, pokud to nebude vyhovovat, vrátíte se." Pecha potvrdil a hlásil: "mám Hrachoviště, pokračuji k vám, vlevo ty kopce pravděpodobně jsou v tom, ty tam seděj." Let na bojovém rychlostí 200-220 km/h, výška 400m QFE letiště Líně. Ve 12:38 řídící střeleb: "zvýšenou pozornost tady, potom od betonu na cílovou plochu je to v pořádku." Pecha ohlásil, že na výšce 520m QFE letiště Líně to nepůjde: "na 520 Emila to nepůjde - zatím." Řídící střeleb: "je to jasný, povoluji na 30 m nad terénem, zvýšenou pozornost, turbulence a ty nízký mraky." Pecha ve 12:40 potvrdil a oznámil zteč cvičně. Řídící střeleb: "správně, cvičně." Ve 12:40:20 Pecha: "za betonem lze rozeznat ten bunkr, ale chodí sem takový ty nízký straty." Řídící střeleb: "pokud vám to nevyhovuje, proveďte návrat na základnu." Pecha: "rozumím, zatím pokračuji." Řídící střeleb: "správně, já vás vidím." Ve 12:40:48 Pecha: "Taxatore ale do leva na odval to nepůjde." Bylo to asi 500 m před terči. Řídící střeleb: "tak okruhem doprava jděte." Řídící střeleb neviděl, že by vrtulník začal zatáčet vpravo. Ve 12:41:00 Pecha: "jsem v tom, stoupu nahoru a půjdu ARK 0." Řídící střeleb: "správně, intenzivně stoupejte na 11, potom mi ohlašte." Pecha: "rozumím a nejde to." 36 sekund bez korespondence.
Ve 12:41:43 Pecha s výrazně vystupňovaným napětím: "Taxatore jsme v prdeli!" Řídící střeleb: "jak to ?" Po 6 sekundách Pecha: "nezvyklá poloha" a od té doby bylo zaklíčováno. Řídící střeleb: "to snad ne, tak srovnejte to!" Po 5 sekundách poslední korespondence Pechy: "jdeme po hlavě dolů!" Po 45 sec. volá řídící střeleb Pechu ale bez odezvy.
Dopad asi 300 m od řídícího střelby nebyl zaregistrován.
Před vlétnutím do oblačnosti rychlost 220 km/h, výška 400 m QFE letiště Líně. 80 sekund před přerušením záznamu přechází vrtulník do pravého náklonu 10°, po 5 sekundách je srovnán a následně během 13 sekund přechází do levého náklonu 40° s podélným sklonem 17°. Kolektiv 10-11°, rychlost klesá na 140 km/h a znovu během 7 sekund narůstá na 200 km/h. Potom pilot rovná náklon až na 2° vlevo a současně přitahuje až na + 20°, + 38° s náklonem vlevo 10-13°. Rychlost klesá během 13 sekund na nulu, vrtulník stoupá (během 33 sekund nárůst výšky 350 m). Následuje prudké sklápění přídě na 45° dolů s náklonem 60° vpravo a otáčením. Pilot s nulovou rychlostí srovnává náklon na 6° vpravo, intenzivně přitahuje za 5 sekund vrtulník opět do + 4°. V této chvíli dochází k prvním nárazům nosného rotoru do koncového nosníku. Během 30 sekund dochází k oddělení zadní části ocasního nosníku od trupu. Vrtulník padá zcela neovladatelný, během intenzivního otáčení a prudkých změn náklonu a sklonu vznikají extrémní setrvačné síly, které způsobují zranění osádce a neumožňují nouzové opuštění.
Hlavní a bezprostřední příčinou události byl pád do nezvyklé polohy po vlétnutí do oblačnosti a nezvládnutí pilotáže kapitánem vrtulníku. Tím bychom mohli tuto smutnou událost uzavřít. Letectví a zvlášť to vojenské je nesmírně náročné a tyto smutné události k němu bohužel patří.
Musíme se však na závěr zmínit i o neštastné devítkové sérii Mi-24V. V Československém letectvu létaly tři stroje této série trupová čísla 0927,0928,0929. Téměř o šest později 10.listopadu 1998 tragicky havaroval druhý z této série 0928. K této události došlo rovněž po vlétnutí do oblačnosti kdy pilot přímo ohlásil problém s gyrovertikálami. Vrtulník havaroval u Slatinic a stálo to život čtyř letců. Podobný problém měla údajně i třetí 0927 od roku 1993 létající na Slovensku. pilotům se tuto situaci podařilo se štěstím zvládnout. Vyšetřovací komise vždy konstatovala chybu posádky ale bylo tomu opravdu tak? To už se asi nedozvíme. Nikdy bychom však na oběti tzv. devítkové série neměli zapomenout.
V místě dopadu vrtulníku 0929 ve VVP připomíná tři jeho členy posádky pomníček. Dnes je v uzavřeném prostoru, je však navštěvován pravidelně jak kamarády, rodinou tak i turisty, kteří tento krásný kout naší krajiny načerno navštěvují. Po zrušení VVP Jince pak bude moci kdokoli přijít poklonit se památce kpt.Eduarda Pechy, por.Vladimíra Chmelana a ppor.Zdeňka Pobořila. Vzpomínat na ně a připomínat si jejich oběť pro republiku však můžeme kdekoli a kdykoli. Nikdy nezapomeneme!!!
Zdroj: Pomníky letců.
http://www.objevbrdy.cz/brdy-smutne-ii-pad-vojenskeho-vrtulniku-mi-24v-a-tip-na-vylet.html?fbclid=IwAR1ZQTi_2U0Wmat-AR8JtOA-bZ8-SNdnmGDF0iv6ZUlfn1BIZFvEM5edycA
Počasí: +25°C, slunečno, vánek.
I na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/T.O.Rosomak/

Období

Statistiky

  • 15 fotek
  • 7 se líbí

Fototechnika

Sony DSC-HX50

Nastavení

Nahlásit album
Slevy 25 % platí na všechny dárky z fotek. Vytvořte si z vašich fotek snadno fotoknihu, plakát, fotky na zeď a další fotoprodukty. Sleva platí po zadání kódu: Vajicka
S kódem: Vajicka Akce platí do 14. 4. 2024
Zjistit více

Vytvořte si fotodárky

Z alb a fotek na Rajčeti nebo i z disku počítače si můžete snadno a rychle vytvořit různé fotodárky pro sebe nebo své přátele.

Reklama

Pokračujte v prohlížení

Jestli se vám album líbí…

Přihlásit se na Rajče Prohlédnout znovu
Spustit prezentaci Zastavit
TIPZměny uložíte také pokračováním na další fotku či video a zrušíte je klávesou ESC.
Přidejte do popisu štítky (např. #svatba #cestování) a fotku či video tak objeví více lidí.
Pomník zřícení bojového vrtulníku Mi-24
Komentáře Přidat